Strona główna > Strefa pacjenta > Procedura przyjęcia

Procedura przyjęcia

W Polsce każdy pacjent ma prawo do uzyskania pomocy medycznej w zakresie odpowiednim do aktualnego stanu zdrowia. Nie każdy jednak wie, gdzie i w jakiej sytuacji należy szukać i oczekiwać pomocy. Wychodząc naprzeciw Państwa oczekiwaniom, postanowiliśmy przybliżyć Państwu ścieżkę uzyskiwania świadczeń medycznych gwarantowanych przez NFZ.

Kiedy należy skorzystać z pomocy POZ?

Podstawowa Opieka Zdrowotna (POZ) świadczy opiekę zdrowotną pacjentom w godzinach od 8:00 do 18:00. Po tej godzinie opiekę medyczną nad pacjentami przejmuje Nocna i Świąteczna Opieka Zdrowotna (NiŚOZ), jednak nie w pełnym zakresie świadczeń, na co zwracamy Państwa uwagę.

Kiedy należy skorzystać z pomocy NIŚOZ?

Nocna i Świąteczna Opieka Zdrowotna (NiŚOZ) to miejsce będące przedłużeniem pracy POZ na godziny wieczorne i nocne, w której świadczenia opieki zdrowotnej udzielane są od poniedziałku do piątku w godzinach od 18:00 do 8:00 dnia następnego oraz całodobowo w dniach ustawowo wolnych od pracy, przy czym w przypadku NiŚOZ nie obowiązuje rejonizacja. Oznacza to, że możecie Państwo udać się do dowolnego punktu NiŚOZ, w godzinach jego funkcjonowania, w celu uzyskania świadczeń medycznych. Jest to dogodność, która pozwala Państwu w przypadkach losowych skorzystanie z pomocy każdego czynnego punktu NiŚOZ. Do NiŚOZ nie jest wymagane skierowanie.

Do NiŚOZ nie należy zgłaszać się w każdym przypadku zachorowania. Z pomocy lekarza i pielęgniarki w nocy, w dni wolne i w święta pacjent może skorzystać, gdy:

  1. zachorowanie wystąpiło nagle (co wyklucza zgłoszenia w celu np. przedłużenia recept, zmiany opatrunków, wymiany cewnika u osoby przewlekle cewnikowanej, bólu gardła od 2-3 dni)
  2. doszło do nagłego pogorszenia stanu zdrowia, a zastosowane w warunkach domowych środki lub leki dostępne bez recepty nie przyniosły spodziewanej poprawy
  3. zachodzi obawa, że oczekiwanie na otwarcie przychodni może istotnie niekorzystnie wpłynąć na stan zdrowia osoby chorej

W innych przypadkach lekarz NiŚOZ może skierować osobę chorą do lekarza POZ w dniu następnym. Odmowę udzielenia świadczenia wraz z podaniem jego przyczyny odnotowuje lekarz w dokumentacji NiŚOZ.

Kiedy należy skorzystać z pomocy IP?

Izba Przyjęć (IP) internistyczna, chirurgiczna czy pediatryczna udziela pomocy jedynie w sytuacjach zagrożenia zdrowia lub życia chorego (np. wypadek, uraz, zatrucie, krwawienie, omdlenie, ostry nagły ból w klatce piersiowej). W przypadku IP o kolejności przyjęcia decyduje jedynie stan zdrowia pacjenta oceniony przez personel medyczny, a nie kolejność zgłoszenia się do IP. Do IP pacjent nie potrzebuje skierowania i podobnie jak w przypadku NiŚOZ nie ma tutaj rejonizacji.

Pomoc udzielona w IP jest doraźna i nie może zastępować wizyty u lekarza POZ czy wizyty w poradni specjalistycznej i jest prowadzona w zakresie niezbędnym do ustalenia problemu chorego i  ustabilizowania jego stanu klinicznego. Następnie pacjent jest przekazywany do odpowiedniego szpitala lub oddziału szpitalnego w celu dalszego leczenia albo skierowany do dalszej opieki ambulatoryjnej w  POZ lub poradni specjalistycznej.

Jednak, gdy stan pacjenta nie zagraża jego życiu, pacjent może być odesłany z IP do leczenia w POZ lub NiŚOZ, w zależności od rodzaju problemu zdrowotnego. Odmowę udzielenia świadczenia wraz z  podaniem jego przyczyny odnotowuje lekarz w dokumentacji IP.

Jakie dokumenty można uzyskać w NiŚOZ oraz IP?

  1. zwolnienie lekarskie
  2. skierowanie do poradni specjalistycznej
  3. receptę na leki

Jednak pacjent otrzyma tylko w/w dokumenty w związku z doraźnym pogorszeniem stanu zdrowia. Pacjent nie otrzyma ani skierowania do specjalisty, ani zaświadczenia o stanie zdrowia czy też recepty na stosowane przewlekle leki w odniesieniu do przewlekłych schorzeń.

Lista najbliższych placówek świadczących usługi w ramach NiŚOZ

Listę placówek świadczących pomoc doraźną w ramach NiŚOZ w województwie pomorskim znajdziecie Państwo na stronie: https://gsl.nfz.gov.pl/GSL/GSL/PomocNocna

Szpital Pucki Sp. z o.o.
Poradnia NiŚOZ
ul.1 Maja 13A, 84-100 Puck
Telefon do rejestracji: 586 904 305
Samodzielny Publiczny Specjalistyczny ZOZ
Poradnia (Gabinet) NiŚOZ
ul.Juliana Węgrzynowicza 13, 84-300 Lębork
Telefon do rejestracji: 598 633 000
Samodzielny Publiczny Specjalistyczny ZOZ
Poradnia (Gabinet) NiŚOZ
ul.Nadmorska 15/17, 84-360 Łeba
Telefon do rejestracji: 503 189 455
Szpitale Pomorskie Sp. z o.o.
Poradnia NiŚOZ
ul.Wójta Radtkego 1, 81-348 Gdynia Centrum
Telefon do rejestracji: 586 603 249
Szpitale Pomorskie Sp. z o.o.
Poradnia NiŚOZ
ul.Powstania Styczniowego 1, 81-519 Gdynia Redłowo
Telefon do rejestracji: 586 603 249
Szpitale Pomorskie Sp. z o.o.
Poradnia NiŚOZ
ul.Wejherowska 59, 81-049 Gdynia Chylonia
Telefon do rejestracji: 586 443 919
Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej nr 1
Poradnia NiŚOZ
ul.Derdowskiego 24, 84-230 Rumia
Telefon do rejestracji: 587 272 950
Samodzielny Publiczny Zespół ZOZ
Miejska Stacja Pogotowia Ratunkowego z Przychodnią
Poradnia (Gabinet) NiŚOZ
ul.Bolesława Chrobrego 10, 81-756 Sopot
Telefon do rejestracji: 585 558 113
Szpitale Pomorskie Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
Poradnia NiŚOZ
ul.dr. Alojzego Jagalskiego 10, 84-200 Wejherowo
Telefon do rejestracji: 585 727 300

Lista najbliższych placówek świadczących usługi w ramach IP

Listę placówek świadczących pomoc doraźną w ramach IP w województwie pomorskim znajdziecie Państwo na stronie: https://gsl.nfz.gov.pl/GSL/GSL/IzbaPrzyjec

Szpital Pucki Sp. z o.o.
Poradnia NiŚOZ
ul.1 Maja 13A, 84-100 Puck
Telefon do rejestracji: 586 904 305
Szpitale Pomorskie Sp. z o.o.
IP Szpitala
ul.Powstania Styczniowego 1, 81-519 Gdynia
Telefon do rejestracji: 224 800 800
Uniwersyteckie Centrum Medycyny Morskiej i Tropikalnej
IP Szpitala
ul.Powstania Styczniowego 9b, 81-519 Gdynia
Telefon do rejestracji: 586 998 578
115 Szpital Wojskowy z Przychodnią
Samodzielny Publiczny ZOZ
IP Szpitala
ul.Boczna 10, 84-150 Hel
Telefon do rejestracji: 586 904 270

Lista najbliższych placówek świadczących usługi w ramach SOR

Listę placówek świadczących pomoc doraźną w ramach SOR w województwie pomorskim znajdziecie Państwo na stronie: https://gsl.nfz.gov.pl/GSL/GSL/SOR

Szpitale Pomorskie Sp. z o.o.
SOR
ul.Wójta Radtkego 1, 81-348 Gdynia
Telefon do rejestracji: 587 260 600
Szpital Specjalistyczny w Kościerzynie Sp. z o.o.
SOR
ul.A. Piechowskiego 36, 83-400 Kościerzyna
Telefon do rejestracji: 586 860 207
Samodzielny Publiczny Specjalistyczny ZOZ
SOR
ul.Juliana Węgrzynowicza 13, 84-300 Lębork
Telefon do rejestracji: 598 635 400
Szpitale Pomorskie Sp. z o.o.
Szpitalny Oddział Ratunkowy
ul.dr. Alojzego Jagalskiego 10, 84-200 Wejherowo
Telefon do rejestracji: 585 727 666