Strona główna > Strefa pacjenta > Zespół ds. Etyki

Zespół ds. Etyki

Leczenie szpitalne staje się w dzisiejszych czasach coraz większym wyzwaniem. W praktyce codziennej często dochodzi do sytuacji trudnych, a nawet konfliktowych, kiedy to osoby, których dana sytuacja dotyczy, tak po stronie pacjenta, jak i personelu, nie są pewne, jak postąpić. Z uwagi na silne emocje towarzyszące tego rodzaju sytuacjom, obydwu stronom trudno jest popatrzeć na sytuację racjonalnie i dostrzec wszystkie możliwe dostępne rozwiązania.

Nierzadko zdarza się, że pacjenci oraz członkowie jego rodziny postrzegają sytuację w sposób całkowicie odmienny, od tego, jak widzi ją personel szpitala. Co więcej, zdarza się również, że nawet w obrębie tej samej rodziny dochodzi do różnicy zdań odnośnie decyzji, jakie jej członkowie muszą podjąć wobec bliskiej im osoby będącej pacjentem szpitala. W takich właśnie sytuacjach pomocny może okazać się kontakt z Zespołem Etycznym Szpitala.

Zadania Zespołu do spraw Etyki:

1. Analizowanie i rozwiązywanie problemów etycznych personelu i pacjentów.

2. Zdefiniowanie problemów etycznych występujących personelu i pacjentów.

3. Wydawanie opinii doradczej w sprawach trudnych pod względem etycznym przypadków klinicznych.

4. Rozpatrywanie i opiniowanie zgłoszeń obowiązującego w Szpitalu Puckim sp. z o. o. Kodeksu Etyki oraz kodeksów etyki poszczególnych grup zawodowych.

5. Upowszechnianie wiedzy dotyczącej zasad etycznego postępowania w medycynie i opiece zdrowotnej.

6. Udzielanie konsultacji etycznej lekarzom, pacjentom i ich rodzinom w podejmowaniu trudnych decyzji etycznych dotyczących kwalifikowania do różnych metod terapii, w zakresie leczenia podtrzymującego życie. Konsultacja etyczna ma charakter wyłącznie doradczy i nie jest wiążąca, a ostateczną decyzję podejmuje pacjent, rodzina oraz personel medyczny.

7. Rozwiązywanie problemów natury etycznej, w odniesieniu do których istnieje podejrzenie zaistnienia konfliktu między wartościami lub przekonaniami religijnymi, a zalecanym sposobem leczenia, w zakresie relacji personel medyczny → pacjent bądź jego rodzina lub pacjent → rodzina pacjenta lub personel medyczny → personel medyczny.

8. Zapewnienie ochrony praw pacjentów oraz ich dobrostanu zgodnie z zasadami etyki zawodowej oraz treścią przepisów ustawy o prawach pacjenta i rzeczniku praw pacjenta.

9. Do zespołu Etyki mogą być zgłaszane sprawy dotyczące:
– konfliktu natury etycznej związany z różnymi wartościami pomiędzy pacjentem, członkami rodziny, a personelem medycznym w zakresie sposobu postępowania w trudnych przypadkach klinicznych.

- sytuacji konfliktowej o charakterze moralnym między personelem medycznym w obrębie decyzji odnośnie podjętej terapii lub doboru leczenia;

- prowadzenie mediacji w sytuacjach konfliktu na linii personel medyczny – pacjent lub rodzina pacjenta, a także pomiędzy personelem medycznym;

- wydawania opinii w zakresie występującego problemu natury etycznej w związku z opieką nad pacjentem, w szczególności dotyczącego naruszenia praw pacjenta i lub/ jego opiekunów/rodziny,

- podejrzenia naruszenia tajemnicy zawodowej lub zasad poufności,

- trudności w zakresie komunikacji interpersonalnej, mającego negatywny wpływ na proces leczenia pacjenta,

- podejrzenia zachowań o charakterze mobbingu wśród personelu,

- wszelkiego rodzaju sytuacji konfliktowych w Szpitalu, gdy pomimo upływu czasu strony nie wypracowały satysfakcjonującego rozwiązania konfliktu albo w razie braku możliwości uzyskania satysfakcjonującego rozwiązania konfliktu,

- wątpliwości odnośnie wybranych, etycznych i moralnych aspektów dotyczących prowadzonego leczenia (np. kontynuacja uporczywej terapii, terapii daremnej).

Kiedy i w jakich okolicznościach wskazany jest kontakt z Zespołem ds. Etyki.

Kontakt z Zespołem Etyki jest wskazany, w szczególności, gdy:

1. Osoba zgłaszająca dostrzega, że istnieje problem etyczny w opiece nad chorym jak: naruszenie jego praw, godności, otwarty konflikt, działanie na szkodę etc. lub gdy
mimo upływu czasu istnieje brak możliwości wypracowania satysfakcjonującego obydwie strony rozwiązania problemu.

2. Do kontaktu i współpracy z Zespołem ds. Etyki zachęcamy ponadto wszystkich pracowników Szpitala, którzy chcą w konstruktywny sposób ulepszyć pracę Zespołu.

Kontakt z Zespołem ds. Etyki

Zgłaszanie wniosków i kwestii do rozstrzygnięcia przez Komisję Etyczną może odbywać się:
1. Za pośrednictwem poczty elektronicznej na adres e-mail: sekretariat@szpitalpucki.pl;
lub
2. pisemnie na adres: Szpital Pucki 84-100 Puck, ul. 1Maja 13A z dopiskiem „Zespół ds. Etyki”

Zespół ds. Etyki zastrzega sobie standardowy czas do 1 miesiąca na rozeznanie sytuacji, podjęcie interwencji oraz udzielenie odpowiedzi osobie zgłaszającej wniosek. W sytuacjach wyjątkowych, wnioski mogą być rozpatrywane w trybie pilnym.

Wniosek powinien zawierać:

1. imię i nazwisko osoby zgłaszającej wniosek,

2. telefon kontaktowy oraz adres e-mail wnioskodawcy lub oświadczenie o braku numeru kontaktowego lub adresu e-mail;

3. adres wnioskodawcy (jeżeli odpowiedź ma być w postaci tradycyjnej formy listowej)

4. opis problemu etycznie wątpliwego.

 

UWAGA! Zgłoszenia anonimowe lub wnioski nie spełniające powyższych warunków, nie będą rozpatrywane.